The Internationalist Voice

Analysis and reports about politics, diplomacy and history

Le Conseguenze dell’indipendenza del Kosovo

with 20 comments

La proclamazione unilaterale del Kosovo ha aperto diversi scenari internazionali, così riassumibili: 

1) Violazione del diritto internazionale;2) Significato nel contesto internazionale;3) Conseguenze. 

L’indipendenza del Kosovo rappresenta una grande conquista per il popolo e al di là del giudizio positivo sulla sua inevitabilità, si pone altresì il dubbio sulla sua legalità e le conseguenze di questa svolta.L’indipendenza, e non una larga autonomia, rafforzano l’idea che finalmente siamo vicini alla fine del processo di disintegrazione delle ex Jugoslavia avviato nel 1991, con il suo carico di morte e guerre. Un Kosovo indipendente  sembrerebbe suggerire un fattore distensivo nell’area balcanica, ma è realmente così? 

Così come avvenne con la Rhodesia del Sud nel 1965, è stato un atto di rottura chiaro con il diritto internazionale, ma a differenza di allora molte potenze oggi sono più propense a riconoscere questo atto, specialmente quando le conseguenze non le riguardano, o sarebbe meglio dire, senza valutare le conseguenze di medio e lungo termine.Generalmente un’indipendenza viene conquistata in vari modi: per accordo, per guerra , o per consesso internazionale.Nel caso in questione un nuova guerra per ottenere l’indipendenza era la via meno probabile, data la debolezza del Kosovo e anche la Serbia certamente non era in grado, per scelta e per reali necessita, di imbarcarsi in nuovo conflitto.Ferma restando la sensazione che questa indipendenza potrebbe davvero porre fine ad anni di sangue e guerre nei Balcani, rimane pero più di un dubbio sulle reali conseguenze politiche, sia nell’area che a livello internazionale.La Serbia ovviamente è la piu’ contraria: perde una parte del suo territorio, che ha sempre considerato propria, non ha avuto nessuna possibilità d contrattare. La Serbia ovviamente non considera la guerra un’opzione plausibile, il suo esercito è stato ridimensionato, non c’è più Milosevic e la nuova dirigenza pare più interessata a ricucire con l’Occidente. La vera arma nelle mani di Belgrado è una: puntare su questa perdita come un sorta di carta per avere una riparazione, e velocizzare il suo accesso nell’UE. Che questo processo sia già iniziato lo si è visto con il recente di arresto di Karadzic, una sorta di passo di Belrgrado per rassicurare l’UE sulle sue reali volontà di chiudere con il passato. Se Bruxelles avesse intenzione di ritardare l’ingresso di Belgrado, la mossa di riconoscere il Kosovo è un chiaro autogol e dopo l’entrata di Bulgaria e Romania sarebbe ridicolo. 

Russia e Cina sono i grandi sostenitori delle obiezioni serbe, entrambe condannano l’indipenden za per ovvie ragioni interne, sono infatti molteplici le spinte separatiste nazionaliste in seno a questi due gigantic; ma mentre la Cina pare tenere un profilo più dimesso e si limita a manifestare le sue perplessità in seno all’ONU, la Russia pare essere il vero nodo da sciogliere e rappresenta la reale incognita. 

UE: Bruxelles non ha tardato a dare il suo appoggio all’indipendenz,  ancora una volta senza tenere presenti le conseguenze, e dimostrando che i 25 sono sono un gruppo di stati ma non una reale entita’ politica. Spagna, Romania e Cipro, infatti ,hanno votato contro, temendo il separatismo interno come nel caso del’ETA, della Transdniestria, o come nel caso di Cipro che fare se la parte turcasi dichiara indipendente?  

USA:Il riconoscimento Americano è un altro degli atti unilaterali a cui l’amministrazione Bush ha abituato il mondo, e un altro caso di chiara mancanza di lungimiranza politica, specialmente perchè gli Stati Uniti continuano una politica volta a non considerare i cambiamenti in atto nello scacchiere internazionale, e specialmente i suoi rapporti con la Russia si stanno deteriorando rapidamente.

Advertisements

Written by Matteo Figus

10/11/2008 at 18:12

Posted in Europe

Tagged with ,

20 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Cheers for the post. Vist Best PC Headphones

    Sennhesier PXC 350

    17/04/2011 at 01:03

  2. I will sincerely state you actually produce a few excellent ideas and I will submit a variety of good ideas to add in briefly.

    Kristeen Weadon

    17/04/2011 at 01:23

  3. Fantastic Post. I have read quite a few posts on this subject and you have written about it the best. Keep it up!

  4. thank you for sharing with us, I believe this website truly stands out : D.

    cheap wall art

    19/04/2011 at 06:01

  5. I’d like to say that you always offer valid information and I have been an fascinated reader of your site for quite some time. I wanted to say thankyou really 🙂 for all the good work you do!

    Jocuri online

    21/04/2011 at 07:19

  6. That was excellent.

  7. Wonderful wordpress weblog right here.. It is tough to discover high quality composing like yours as of late. I genuinely enjoy individuals like you! consider treatment

    Tena Corvino

    16/11/2011 at 20:35

  8. Wonderful article. I’m going through several these issues.

    Roxanne Sieracki

    18/11/2011 at 10:29

  9. I wished to thanks for this fantastic go through!! I surely taking pleasure in every single minor little bit of it I’ve you bookmarked to examine out new things you post…

    Sherlyn Segota

    18/11/2011 at 15:30

  10. Greetings! Extremely useful guidance on this short article! It truly is the minor modifications that make the largest adjustments. Many thanks a whole lot for sharing!

    Ashlea Hetcher

    18/11/2011 at 20:50

  11. Hello there, just required you to know I he added your website to my Google bookmarks due to your layout. But seriously, I think your net web site has 1 in the freshest theme I??ve came across. It extremely helps make looking at your website significantly easier.

    Colin Soberanes

    19/11/2011 at 02:10

  12. I really like your weblog.. quite wonderful hues & theme. Did you create this internet site yourself? Plz reply again as I’m looking to create my own weblog and would like to know wheere u received this from. many thanks

    Dani Roel

    19/11/2011 at 17:34

  13. These are yours alright! . We at the least should get these men and women stealing pictures to get started on running a blog! They most likely just did a picture lookup and grabbed them. They search very good however!

    Laurette Galarneau

    19/11/2011 at 22:43

  14. I obtained excellent data from the weblog

    Boyd Calcutt

    20/11/2011 at 03:45

  15. People are yours alright! . We a minimum of have to get these men and women stealing photos to start out running a blog! They almost certainly just did a picture lookup and grabbed them. They appear very good however!

    Boyce Cruel

    20/11/2011 at 08:44

  16. Your fashion is so special in comparison with several others. Thanks for publishing if you possess the option,Guess I’ll just make this bookmarked.two

    Clayton Sasengbong

    20/11/2011 at 13:54

  17. Hi there, I believe your internet site could be getting browser compatibility concerns. When I seem at your web site in Safari, it seems to be very good but when opening in Web Explorer, it’s got some overlapping. I just wished to provide you with a speedy heads up! Other then that, amazing weblog!

    Rob Walenta

    20/11/2011 at 19:16

  18. Everything is extremely open and really clear explanation of concerns. was truly data. Your internet site is quite useful. Many thanks for sharing.

    Hilary Gutter

    21/11/2011 at 12:03

  19. Hi there there! This submit couldn’t be created any much better! Reading through by way of this submit reminds me of my past place mate! He often held discussing this. I’ll ahead this short article to him. Fairly confident he’ll possess a excellent study. Thanks for sharing!

    Vicente Loud

    21/11/2011 at 17:29

  20. Greetings! Quite valuable guidance on this informative article! It truly is the tiny alterations that make the greatest adjustments. Many thanks a good deal for sharing!

    Richie Cracknell

    21/11/2011 at 22:55


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: